Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag undrar när jag ska dricka mina proteindrinkar.
Såsom jag gör idag dricker jag 1 varje vardag innan jag går till jobbet innan frukost.
+ de dagar jag tränar (styrka 3 dagar i veckan) dricker jag en mellan frukost-lunch och en direkt efter träningen.
Men funderade på det igår.. kanske bättre att dricka en efter träningen och en 3 timmar senare (ungefär) istället?
Spelar det någon större roll?
Jag undrar när jag ska dricka mina proteindrinkar.
Såsom jag gör idag dricker jag 1 varje vardag innan jag går till jobbet innan frukost.
+ de dagar jag tränar (styrka 3 dagar i veckan) dricker jag en mellan frukost-lunch och en direkt efter träningen.
Men funderade på det igår.. kanske bättre att dricka en efter träningen och en 3 timmar senare (ungefär) istället?
Spelar det någon större roll?
Du är inne på helt rätt väg. Fortsätt bara!
Torbjörn Åkerfeldt skrev i en artikel för ett par år sen att mycket stuider tyder på att man ska inta sitt protein vid i huvudsak två tilfällen, dvs. lunch och middag.
Fast om jag ska vara ärlig så spelar det nog inte så himla stor roll när man äter utan mer hur mycket...
Torbjörn Åkerfeldt skrev i en artikel för ett par år sen att mycket stuider tyder på att man ska inta sitt protein vid i huvudsak två tilfällen, dvs. lunch och middag.
Fast om jag ska vara ärlig så spelar det nog inte så himla stor roll när man äter utan mer hur mycket...
Ska man vara noggrann (och det ska man...) så finns det någonting som kunniga kroppsbyggare kallas för "proteinfönster". "fönstret" kan vara mer eller mindre öppet - dvs att kroppen klarar av att ta hand om en stor mängd protein, mycket bättre (t ex) strax efter ett tungt pass, än innan...
Ta din proteinrik innan frukost eller i samband med frukost (då spelar det inte någon större roll om det är ett långsamt mjölprotein) samt det sista du gör innan du går och lägger dig.
Proteinfönstret är som mest öppet strax efter träning så naturligtvis tager du också efter träning och då är det av betydelse att du tar ett snabbt protein – helst i samband med ett snabbt fruktsocker också. Jag brukar ta det i bastun där jag kopplar av!
Sedan väntar du en dryg timme och äter ett proteinrik lunch med mycket grönsaker och fibrer.
Vad innebär snabbt och långsamt protein? Samma sak som kolhydrater med högt resp. lågt GI?
snabbt protein tas snabbt upp av kroppen och långstamt tas upp långsamt =)
vassleprotein är väl snabbt protein tex..
Jag använder bara vassleprotein..