Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Om man inte vill äta linfröolja, går det lika bra med hela linfrön? Vill även gärna ha lite fler tips på mat som innehåller mycket fleromättat fett!
Är makrill, lax och räkor bra?
Kan man alltid klara sig utan mättat fett, om man ser till att få i sig lagom med fleromättat fett??
Tack för en superbra sajt!! Hej hopp!!
Om man inte vill äta linfröolja, går det lika bra med hela linfrön? Vill även gärna ha lite fler tips på mat som innehåller mycket fleromättat fett!
Är makrill, lax och räkor bra?
Kan man alltid klara sig utan mättat fett, om man ser till att få i sig lagom med fleromättat fett??
Tack för en superbra sajt!! Hej hopp!!
Om du äter hela linfrön så har jag fått för mig att de passerar genom kroppen hela. Köp krossade linfrön, jag har en msk i gröten varje morgon. Knastrar lite å gör gröten mer tjock (= lite mer vatten).
Oj, då har jag nog käkat linfrön i typ två år i onödan :-(
Tänk, alltid lär man sig nåt nytt... Ska käka krossade frön i fortsättningen!
Helt onödigt är det inte! Magen å tarmarna har fått fibrer att arbeta med.
Byt ut linfrön mot loppfrön de är mycket bättre ät dem hela. Drick linfröolja tillsammans med juice så går det ned. Vill man vara fin får man lida pin.
Loppfrön har jag aldrig hört talas om. Ska testa det! Och det är ju som sagt lite svårt att få ner linfröoljan...urk. Men det är väl som dom säger - det som inte dödar en stärker en...
OBS! Loppfrön äter du inte för att få i dig nåt utan för att få ur dig en hel massa och det med fart :)
Om det är det loppfrön är bra för så antar jag att de inte är sådär jättebra, iallafall inte för mig som vill tappa i fettvikt... Att springa på toaletten gör nog tyvärr inte att man förlorar fett, däremot kan det nog kännas som att man går ner i vikt, men då mest i form av vätska.
Eller har jag fel?
camilla---> loppfrön, eller psylliumfrön som de också kan heta, har den funktionen både att de sätter fart på magen om man har svårt med det, men kanske främst att de sänker GI på maten om man tar 1-2 msk i ett glas vatten innan man ska äta.
kroppen tar alltså inte upp någon som helst energi från loppfröna, de bildar en geleliknande massa (prova att lägga 1 msk i 1/2 glas vatten och vänta en stund - det blir som lim!) som passerar rakt igenom kroppen.
jag tycker personligen inte att det ger nån speciell ökning av toabesöken när man äter loppfrön innan maten, men det är säkert olika för alla...
Loppfrön sätter fart på magen enligt bulkmetoden. Det är alltså volym som gäller. Drick ordentligt om du väljer att testa loppisarna annars finns en viss risk för att det känns som om du svalt en fotboll. En del tål loppfrön jättebra. Andra klagar över: gases, constipation, bloating and rumbling sounds.
Visst första veckan rensar loppfröna verkligen ut kroppen!! men sen är det ingen skillnad. Själv äter jag loppfröna i syfte att sänka GI på maten. tar 3 msk vid varje måltid. Jag skulle inte rekommendera att blötlägga fröna då de får en väldigt otäck konsistens. Jag tar dem torra direkt i munnen och sköljer sen ner med massor av vatten. Obs glöm inte le i spegeln innan du går ut fastnar lätt mellan tänderna :)
Knep och knåp! Genvägar och kurer! Myter och fakta! Ändamålet helgar medlen! Jag känner mig som en gammal gubbe som fattar noll. Vad är det egentligen ni tjejer försöker uppnå som inte är möjligt med träning och vanlig mat?
Nja, jag håller nog inte med riktigt.... Genvägar fungerar aldrig! Men faktum är att den typ av mat som jag försöker äta, är ju den typ av kost som de flesta EGENTLIGEN borde få i sig. Mycket av dagens mat i form av halvfabrikat och snabbmat innehåller inte den näring som vi egentligen behöver. Och frön har ju människan käkat i många, många år. De innehåller mängder av nyttiga fettsyror som är svårt att få i sig om man käkar skräpmat. Det går ju inte blunda för att fetma har blivit en folksjukdom - så nog borde fler tänka lite mer på vad vi stoppar i oss!
Däremot håller jag med om att testa diverse "genvägar" enbart för att se snygg ut på beachen, är slöseri med tid, då resultatet oftast blir kortsiktigt.
Helt klart bör vi tänka på vad vi stoppar i oss. Men tänk då på att loppfröna inte ger någon näring att tala om. Gröt däremot :) Grynblandning – havre/vete/råg/korn – KANON med lite äppelbitar till! Loppfrön – 3 msk till varje måltid – för att sänka GI på maten verkar däremot lite krystat – om man nu kan tala om krystat i sammanhanget :)
det är inte alls dumt att sänka GI på den mat man äter om man inte äter redan långsamma kolisar, ett lägre GI håller blodsockret i schack och man håller sig mätt längre. enda gången man ska äta snabba kolisar är direkt efter att man har tränat.
Men Klara om lågt GI är så intressant tycker jag att det verkar naturligare att anstränga sig lite och leta upp/laga mat med lågt GI än att köra med loppfrön för att slemma till cirkulationsapparaten och göra näringsupptaget långsammare eller hur loppisarna nu påverkar matens GI.
jo men visst, jag håller självklart med dej!
det är dock inte alla gånger man kan äta långsamma kolisar, och då är loppfrön ett tacksamt "tillskott" att använda, eftersom kroppen inte tar upp någon energi. Det kan ju vara intressant att veta att man kan använda dessa frön till något annat än att bara "rensa magen", jag tyckte det lät så på tidigare inlägg...
hälsningar / Klara