Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
(tack för föregående svar). Det är precis som du skriver, väldigt svårt att bestämma sig för att öka på kalorierna. Själv har jag en beslutsamhet att lyckas med maten så mycket att jag kunnat "hålla diciplinen" och inte småäta, och legat lågt i kalorier vilket resulterat i en väldig massa tappade kilon samt säkerligen en del muskler nu "i slutet", har iaf bestämt mig för att följa skolläkaren, samt dietistens råd, att öka på kalorierna rejält nu. Skolläkaren var jag hos i torsdags och hon sa att jag skulle trappa ned på träningen tills min "hormonbalans" är återställd. (oh nej). Jag behöver mina löprundor. Jag ska få i mig 2500 per dag. Det är en ofantlig summa kalorier. Men jag tycker om mat. Det kan gå.
I veckan tränade jag:
måndag: vila.
Tisdag: Jag sprang 1,7 mil på 1 h och 33 minuter. (bästa hittills)
Onsdag: En timma powerwalk innan frukost
Torsdag: 75 minuter bodypump
fredag: 1 timma skolidrott (handboll) samt 1,5 mil löpning.
Lördag: Ett pass bodycombat och 1,5 h promenad.
Idag: 1,5 timmes promenad och 1 timmes styrketräning, rygg med stång, biceps, triceps, mage, bröst.
På skoldagarna har jag också gått i nästan en timme varje dag till skolan, det gör jag alltid.
Bra att du ökar på kcalintaget, det behöver du. Du kanske inte tror det för att du klarar av din träning ändå men du ska bara veta hur mcyket bättre det kommer gå framöver då din kropp får mer energi. Jag hade samma problem förut, kunde träna hårt alla dagar i veckan trots svältdiet, sedan jag väl ändrade matintaget har prestationerna förbättrats avsevärt och nu har jag förstått vikten av att ge kroppen den energi den behöver. Så var inte orolig, bara tugga i sig :)
Hittade sojabitar på ica som hade näringsvärdet: Kcal: 136 per hundra gram. Protein: 29 gram per hundra gram, fett: 1,2 gram
Jag skulle vilja rekommendera http://www.veggi.se/ Man kan beställa hem från dem också! Behöver bara koka i ett par tre minuter, till skillnad mot andra jag använt som behöver koka i nästan en kvart.
Låter sund att höja kaloriintaget, jag flyttar snart och kommer göra en helvänding med min träning också. Plötsligt ska man bli vän med sina fd fiender kalorierna :)
Det är svårt att öka på kalorierna flera hundra. Har fortfarande svårt att svulla i mig mer än 2000 kalorier. Som sagt, det har ju varit en "fiende" så länge. Man måste ju ändra sitt synsätt på dem.
Fett har jag också lite "skräck" för. Hur många gram fett bör man få i sig per dag? Om man tränar, ska man käka mer fett då? Har väldigt svårt att få i mig fett, det är kalorifällan för mig, så van att "räkna bort fett" att jag liksom omedvetet tar bort det från matlagningen. 30-40 gram per dag brukar det bli. sällan mer.
Det känns bra att få bekräftelsen här, på att jag nog behöver mer. Men det är skrämmande också. För på bara en vecka har jag gått upp 4 hekto.. det känns jobbigt.. vet inte, om man går upp så fort måste det vara fett right?
Just det, någon som löper här och vet hur långa intervallerna ska vara om man ska intervallträna exempelvis en mil? de rundor jag kör annars är 18 km, men jag måste träna upp kondisen och klara mig runt milen fortare, och jag kan bara inte bräcka mina tider. de har stannat och vet inte hur jag ska förbättra konditionen, så då är väl intervaller bra..?
igår åt jag: Frukost: 1 portion råggrynsgröt med lågkalorilingonsylt och sojamjölk samt te.
mellanmål: En stor morot.
Lunch: pasta i skolan med linssås och morötter
mellanmål: ett knäckebröd med gurka
middag: 100 gram okokt pasta med soja"kyckling"-bitar och ruccola på det.
mellanmål: Ett päron.
Jag och min kompis sprang 1,2 mil. Men vi tog det långsamt eftersom hon har lite sämre kondis än jag. på morgonen promenerade jag i 7 km.
1 g fett per kg kroppsvikt bör du nog få i dig per dag iaf. Det är också ett enkelt sätt att få upp den totala kalorimängden utan att behöva äta så mycket mer. Linfröolja är bra, då det innehåller ca 50 % omega-3 och eftersom du är vegan får du ju inte i dig omega-3 genom fisk. Andra bra oljor är rapsolja och olivolja, innehåller förutom bra fettsyror även fettlösliga vitaminer och antioxidanter. Nötter och frön (t.ex. solrosfrön) är bra också, de innehåller bra fetter och är lätta att få i sig utan att man känner sig mätt.
Angående löpning så kör olika typer av intervaller. Växla mellan fartlek, intervaller och HIIT. Eftersom du klarar så pass långa sträckor kan du ju köra 1000 m-intervaller, dvs spring 1000 m på en förutbestämd tid, t.ex. 4:30, sen joggar du 400 m och så börjar du om. Upprepa tills du gjort det totalt 10 ggr. Snacka med mirranda här på forumet, hon är våran löparguru ;)
Angående löpning så kör olika typer av intervaller. Växla mellan fartlek, intervaller och HIIT. Eftersom du klarar så pass långa sträckor kan du ju köra 1000 m-intervaller, dvs spring 1000 m på en förutbestämd tid, t.ex. 4:30, sen joggar du 400 m och så börjar du om. Upprepa tills du gjort det totalt 10 ggr. Snacka med mirranda här på forumet, hon är våran löparguru ;)
åh! <3
Ätmergröt--> Skrev till dig i min dagbok.
Nötter ska jag köra på, eller försöka iaf.Har fortfarande den där gastkramande fettskräcken inom räckhåll. Kalorispöket jobbar jag på att ge en match(moahahaha).
tack för svaren om löpträning, det gav en del som jag missat! Körde fartlek idag för första gången och förbättrade min korta runda (milen) med 2 minuter (!), den gick på 53 minuter och det är så skönt att märka att konditionen verkligen går fort att förbättra!
Hur många dagar i veckan bör man vila? Jag har en "hormonrubbning" som det så vackert kallas och jag vet inte hur mkt jag ska vila.
Jag käkar ganska mycket nu, även om jag har lite ortorektiska tankegångar och har svårt att slappna av med kalorierna och hela altet.
Då, efter en riktigt lång joggrunda, då allt släpper och endorfinerna far genom kroppen, det är det som gör mödan värt. Absolut
Imorse gav jag mig (något motvilligt måste sägas) ut. Klockan fem var jag vaken, nån kvart senare tog jag lite lite yoghurt med lite müsli och 4 vindruvor. Jag väntade till klockan sex med att gå till skatås. Tjugo över sex gav jag mig ut på milen, tänkte att jag skulle ta milen och 5-kilometarn efter den. Men jag överraskade mig själv, och där i det fina vårvädret tog jag milen och sedan åtta-kilometarn, och det var alldeles underbart, inga folk ute alls. Helt stilla och morgonsolen letade sig fram mellan träden, och fysiskt så var det inte ens speciellt jobbigt. Inget direkt flås och jag sprang vägen hem också. Vilket gjorde allt som allt - två mils löpning. Jag har aldrig sprungit så långt, och för alla träningsnarkomaner ;) härinne är det säkert ingenting.. Men för mig är det en liten mil(höhö)-stolpe. Nästan en halvmara!:)
Nu är det FÖR VARMT att jogga på dagarna, pallar inte solgasset. Så mornarna är ett bra alternativ, dock måste jag käka något litet innan för att orka har jag märkt.. Påverkar detta förbränningen jättemycket? Det att man äter 45 minuter innan?
Och, hur mycket bränner man på löpning? Om man har min kondition, ganska medelmåttig (milen på 53).
GRATTIS! Jag skulle vara jättestolt om jag lyckades springa 2 mil! Jag kommer dock ingenstans med min träning pga ständigt återkommande halsinfektioner som förstör allting.. :(
De flesta härinne har säkert ganska halvkass kondis trots sina stora fina muskler, så de springer du säkert ifrån utan några som helst problem ;)
Ska man springa 2 mil så BÖR man äta innan, så det är knappast dåligt. Förbränningen påverkas egentligen inte alls av huruvida man äter innan eller inte, kvoten fett/kolhydrat påverkas en aning dock, men det är fortfarande kcal in-ut under dagen som räknas. Hoppas du åt en rejäl frukost när du kom tillbaka efter passet. Brukar du använda dextropur/maltodextrin? Annars är det ett bra tips efter löprundorna för snabb återhämtning.
Hur mycket du förbränner beror främst på hastighet och din kroppsvikt. Kolla på www.caloriesperhour.com Sen förbränner man säkert liiite mindre när man lärt sig löpa mer "ekonomiskt" också (läs: marathonlöpare).
Imorse gav jag mig (något motvilligt måste sägas) ut. Klockan fem var jag vaken, nån kvart senare tog jag lite lite yoghurt med lite müsli och 4 vindruvor. Jag väntade till klockan sex med att gå till skatås. Tjugo över sex gav jag mig ut på milen, tänkte att jag skulle ta milen och 5-kilometarn efter den. Men jag överraskade mig själv, och där i det fina vårvädret tog jag milen och sedan åtta-kilometarn, och det var alldeles underbart, inga folk ute alls. Helt stilla och morgonsolen letade sig fram mellan träden, och fysiskt så var det inte ens speciellt jobbigt. Inget direkt flås och jag sprang vägen hem också. Vilket gjorde allt som allt - två mils löpning.
Woho! Bra jobbat! Visst är det underbart..! Så synd att fler inte har upptäckt det magiska med morgonjoggning..
Jag har aldrig sprungit så långt, och för alla träningsnarkomaner ;) härinne är det säkert ingenting.. Men för mig är det en liten mil(höhö)-stolpe. Nästan en halvmara!:)
Jag slår vad om att hälften här inne dör efter en halvmara..hehe nej men sedan är ju löpning inte deras högsta prio! När man talar om vikter - ja då ä det en annan sak :) 2 mil är mycket, mycket bra!
Nu är det FÖR VARMT att jogga på dagarna, pallar inte solgasset. Så mornarna är ett bra alternativ, dock måste jag käka något litet innan för att orka har jag märkt.. Påverkar detta förbränningen jättemycket? Det att man äter 45 minuter innan?
Inte avsevärt, det är ju själva arbetet som räknas i vilket fall som helst. Det finns en tråd om detta i styrkedelen just nu. I vilket fall som helst bränner du mer fett om du inte äter innan med du bränner mer under dagen om du äter innan..hmm något sånt.
Och, hur mycket bränner man på löpning? Om man har min kondition, ganska medelmåttig (milen på 53).
Beror på ålder,kön, m.m. Men 50min löpningi joggtempo skulle kunna vara runt 600kcal kan jag tänka mig.
Tacktacktack!:D Blev jätteglad för jag behövde PEPP. :P Får inget sådant hemifrån tyvärr (inte ifråga om träning iaf). Min mamma som är en rätt liten kvinna tränar på gym med lätta vikter 1-2 ggr i veckan samt någon promenad ibland. Ganska medelsvensson alltså. Ingen i min familj är särskilt intresserad av träning vilket gör mitt beroende att få springa nästan lite suspekt i deras ögon. Ändå vet de bara om hälften av allt jag tränar. (Annars hade det blivit mycket liv här hemma).
Jag var väldigt inne på morgonpromenader förut också, men har märkt att om jag genomför dem nuförtiden skulle jag inte orka trycka i mig all mat jag behöver. Det har blivit 6-7 mil löpning i veckan de senaste veckorna och det lär jag inte skära ner på, samt att jag vardagsmotionerar väldigt mycket, och styrketränar ett par gånger i veckan, så jag "offrar" morgonpromenaderna.
Vad är dextropur/maltodextrin? ^^ Har aldrig hört. Jag brukar käka en banan efteråt ibland.
Sist när jag sprang de där första 2 milen :) så åt jag en macka efteråt, sedan lunch fyra timmar efter det.
Kollade hur mycket jag brände iaf, mer än jag trodde, mycket mer. Man kan ibland inte tro att man kan må så bra av något som är så.. härligt. Tänk om choklad hade samma effekt ;) Haha..
Idag intervallsprang jag 7 km. 3 minuter fort, sedan en långsamt också höll jag på så. Lyckades springa 5 km på 23 minuter och det är jag väldigt stolt över :)
Det är skönt att kunna vara stolt och glad över sina resultat och inte bara tänka inrutat på fett och sådant. (Det här inlägget blev något flummigt det är för att jag fortfarande andas i ett endorfinrus).
Tack för all pepp iaf!:)
Åt frulle runt sju, ganska mycket sojayoghurt och lite lågkalorihallonsylt med lite müsli. (gott!). Sedan gick jag och tog det lugnt till klockan halv tio, då begav jag mig ut :). Först gick de två km upp till spåret, sedan sprang jag milen åt motsatta hållet istället för det "vanliga"+ 1 km på kortspåret, fortsatte sedan att springa 8km, sedan hem 2 km. Alltså, idag har jag klarat en halvmara. (eller iaf distansen.) 2.1 mil.
Jag är verkligen ett levande bevis på att träning och kost gör så otroligt mycket med kroppen. En uppgiven, småfet brud på 63 kg la om kosten och flåsade några km i spåren i veckan. jag var helt död efter en halv km de första gångerna. Men jag gav mig inte. Nu är jag samma person, i grunden, mer självsäker ändå eftersom jag vet att jag kan.. 48 kg och jag kan springa längre än vad jag trodde var möjligt. Ja (skryt skryt).. heh.. det här är sista dagen jag solar i min egen lycka.. Men jag är stolt, och det har jag inte kunnat känna förut, då har det bara varit att "jag måste bli smalare, smalare, smalare." Men min kropp vill inte ner mer nu, den pallar inte det. Man mår såå mycket bättre när man eftersträvar bättre resultat med träningen istället för att förändra kroppen.
Käkade ett äpple nu när jag kom hem. Ska äta lunch om en timme, sedan blir det 75 minuter bodypump ikväll :)
Idag gick jag upp tidigt och åt gröt med sojamjölk. Tre timmar senare, runt halv tio gick jag till skatås, dit är det iaf 2 km, sedan sprang jag först 5 km-arn, sedan milen, sedan 5-kmarn igen (!), alltså två mil i terräng + hem (2 km). 22 km terräng på nästan precis 2 timmar, någon minut mer.. :) underbart.. Snart ska jag på bodypump, det är 60-minuterspass, så inte så långt. När det är klart ska jag plugga och äta ordentligt.
Min mormor sa att man inte ska äta någon stor måltid några timmar efter ett långt löp-pass eftersom man stressar magen eller ngt sånt. Men jag käkar alltid en banan direkt efteråt och sedan bara en timma efter bananen käkar jag en stor måltid. Är det uppåt väggarna fel?
vad är maltodextrin...?
Härliga resultat du åstadkommer! :)
Din mormor har fel, man ska äta så snart inpå träningspass det bara är möjligt för att avbryta det katabola (nedbrytande) tillstånd kroppen hamnar i vid träning. Vid så pass hård träning du utsätter din kropp för behöver du äta stora mängder mat.
Maltodextrin är snabba kolhydrater i pulverform. Dextropur (druvsocker) är också snabba kolhydrater i pulverform. Skillnaden är att Dextopur går att köpa i vanliga matbutiker medan maltodextrin främst köps via kosttillskottsförsäljare eller via återförsäljare av bryggeriprodukter. Malto smakar nästan ingenting medan dextro är ganska sött i smaken, det kräver även mer vatten när man späder ut det.
Mitt råd till dig angående detta är att köpa dextro eller malto, efter träning blandar du ca 45 gram (1 dl väger ca 60 gram, så ca 3/4 dl) med vatten (0,5-1 liter om du använder dextro, om du har malto kan du ta mindre). Häll gärna i lite limejuice eller så för smakens skull om du använder dextro, annars blir det lätt för sött. Eftersom man svettas väldigt mkt vid hårda pass är några korn salt också att föredra för att ersätta förlusten av natrium. Detta hinkar du i dig direkt efter varje träningspass medan du stretchar eller varvar ner. Sen ser du till att äta ordentligt med mat, helst inom 2 timmar.
Detta ger god återhämtning och återställer dina glykogenlager (energidepåer i musklerna) vilket gör att du kan träna lika hårt passet därpå :)
Idag gick jag upp tidigt och åt gröt med sojamjölk. Tre timmar senare, runt halv tio gick jag till skatås, dit är det iaf 2 km, sedan sprang jag först 5 km-arn, sedan milen, sedan 5-kmarn igen (!), alltså två mil i terräng + hem (2 km). 22 km terräng på nästan precis 2 timmar, någon minut mer.. :) underbart.. Snart ska jag på bodypump, det är 60-minuterspass, så inte så långt. När det är klart ska jag plugga och äta ordentligt.
Jättebra jobbat! :)
Det låter ju som en bra idé, min kropp får ta en del stryk iom att jag har svårt att få i mig all mat jag behöver. Har börjat tappa lite i vikt igen. (fast jag äter som en häst känns det som :D) heh.
Förra veckan sprang jag totalt 7,6 mil. Samt styrketränade två gånger. Kändes svårt att bräcka den veckan.. :/ Eftersom jag alltid har en bestämd sträcka när jag börjar och varje pass lägger jag till en eller flera km eftersom jag gillar att utmana mig själv så blir det så. Men denna veckan har det ösregnat till och från och det har gjort träningen svår att genomföra utomhus.. I måndags gick jag en långpromenad på nästan två timmar, men väldigt lugnt eftersom jag sprang långt på söndagen. På tisdagen var det dags för intervallträning, och jag körde 12 km terräng-intervall, det var jobbigt men nog bra för kondisen. På senkvällen den dagen så hade jag bodypump. På onsdagen var det ösregn och jag hade lite snuva, kunde inte motivera mig att springa då. Jag var snäll mot mig själv och vilade. På torsdagen gick jag en långpromenad och hade 75 minuter bodypump. Jag hade planerat att springa med men min mamma satte käppar i hjulet.. hm. På fredagen regnade det igen så jag tvingade iväg mig själv till gymmet och intervalltränade 1 mil på löpbandet samt lite lätt styrketräning efteråt. Gud vad tråkigt löpband är. blä. Jag gick även en lång promenad på kvällen. Igår (lördag) gav jag mig ut och sprang innan frukost, vid halvåttatiden, sprang bara 1,2 mil men det var ok. Sedan långpromenad på eftermiddagen.
Idag vaknade jag tidigt, innan sju. Gick upp och käkade lite sojayoghurt med müsli och frukt. Klockan tio gick jag till skatås och sprang först 8 km-arn, sedan sprang jag 5-an,sedan 8-kmarn och sedan direkt sprang till gymmet (2,5 km) för att anmäla mig till bodypumpen som börjar klockan tre. Jag sprang 23,5 km idag :) Skönt. Och typ halvminuten innan jag sprang in på gymmet började regnet ÖSA ner, i floder liksom. Förstå vilken tur jag hade som ändå var ute hur länge som helst och lyckades tajma regnet.
Ja veckan blev ju inte lika bra som förra veckan. Blev bara 5,7 mil.. :S Men ett styrkepass mer iaf.
Har inte kunnat få i mig mer än 2000 per dag och det är dåligt. Min kropp bryts ner. Nästa vecka får det gå bättre med både träningen och maten..!
Tack för all bra info jag fått också! Någon som har koll på en billig pulsklocka? Helst utan kalorifunktion och helst en som man kan köpa i en vanlig affär!
Hittills den här veckan har det gått ok. svårt med maten dock. Ser ut som att jag behöver mer än 2500 per dag enl. skolläkarn.. :S
I måndags pulspromenerade jag endast i 75 minuter. Igår, tisdags så körde jag fartlek 14 km. Jag gick 8 km senare på dagen och på kvällen tränade jag bodypump.
Idag promenerade jag 7 km och sprang 2,5 mil!!! (längst hittills:)) var inte alls helt slut när jag kom hem, och gick på ett halvpass (30 minuter) magträningsgrejs på gymmet.
Har försökt komma upp i över 2000 kcals hela veckan och förra veckan och har lyckats att komma upp iaf i 2100 i snitt antar jag. försöker öka på mer. Mitt midjemått har minskat med 2 cm sedan jag blev medlem här :) även om det inte var något mål eller så.
Imorgon har jag en "tjejmiddag" eftersom snorungen (jag) fyller 17 på fredag :), så jag har inte kunnat käka riktigt som jag brukar idag med tanke på att det kanske blir en del imorgon. Menmen.. Pasta med vegosvampsås ska jag göra och vegankladdkaka :) hoppas jag lyckas med den, någon som har ett bra(!) recept. Alla gånger jag försökt hittills med vegankladdis har den blivit bara antingen jättekladdig (för kladdig, typ smet) eller stenhård . betong. Hm ja :)
Jag är verkligen ingen expert på nåt sätt men lite tankar har man ju...
Om du ligger på kalori-minus, varför skippar du inte promenaderna? Du bränner ju ändå mest bara fett såvida du inte går jäääklans fort.
Ang. kladdkakan finns ju ett gäng recept på vegan.nu! Har inte testat dem själv dock men nått borde ju gå hem tycker jag.
http://www.vegan.nu/search/?searchStrin … arch=s%F6k
Imorgon har jag en "tjejmiddag" eftersom snorungen (jag) fyller 17 på fredag

Ska ju firas.. ;)
GRATTIS!!!

tack!:P Kladdkakan blev helt misslyckad, hittade ett knasigt recept som blev helt knäppt, kakjäveln fastnade i formen.. Vi åt direkt ur den med sked. Men god var den, den delen som var ätbar iaf ^^. Vi åt fullkornsspaghetti med sojasvampsås gjord på sojamjölk, svamp och lite lök. Rekommenderas! Fullkornsspaghetti är förresten långt godare än fullkornsmakaroner.. skumt nog. Vi käkade morotsstavar med dipp också. Gött var det. Och alla mina kritiskt köttgalna flickor gillade det. Jag fick bodybutter från bodyshop (Jag älskar den), så underbart luktade den - jordgubbsglass ungefär. Fick en tröja, hårmojs (care and repair) och en marilyn-affisch också. über.
Så, igår fyllde jag år och alla i min familj utom mamma var bortresta. Jag fick en shoppingrunda av henne - vi var ute innan tio. Jag köpte en svindyr bikini, en bh för 800 spänn och det jag önskade mig mest.. - en träningstop! Kostade bara 500 och den var inte för stor i ryggen! Jag hade gett upp hoppet om att någonsin kunna träna utan att det skaver så det blöder.. Har ärr under brösten av alla för stora träningstoppar jag haft. Värdelöst. Den var jätteskön! Sedan köpte jag mina första löpartights. Har aldrig använt sånna innan, jag är ju så kort och har¨korta ben så jag trodde det skulle bli rätt fult faktiskt.
När vi kom hem vid sextiden var jag tvungen att gå ut och provspringa tightsen och träningsbehån såklart.. Gick till skatås och intervallsprang milen. Oj vilken skillnad! Vilken skillnad mot att springa i en bygelbehå (!) och velourmysbyxor.. (haha) Såå mycket skönare, inga sömmar som skaver..! Underbart var det, jag susade fram och förbättrade tiden med cirkus FYRA minuter, milen gick på 48 minuter, jag drev mig själv mycket bättre än jag någonsin har gjort. Kändes underbaaart! Höhö.
angående promenaderna: Jag vet att jag borde skippa dom egentligen, eller krubba mer. Men de har blivit en vana, känner mig alltid lite "lat" om jag inte gått på dagen. Typ "oj nu är jag lite väl bekväm" om jag skulle åka till stan istället för att Gå (även om jag sprungit två mil tidigare på dan). Det sitter i huvudet. Fixa ideér som dröjer sig kvar. Det är ju knappast promenaderna som formar min kropp liksom.. Ibland går jag för att det är fint och soligt, andra dagar för att jag behöver det.
Imorgon ska jag springa någon lång distans, minst 23 km, helst längre. Ganska tidigt hade jag tänkt mig. På eftermiddagen blir det bodypump. Känns som att jag måste styrketräna lite eftersom jag vill iaf behålla den muskelmassan jag har kvar, tror knappast jag kan bygga muskler nu. Blä vad negativ jag är idag..!
Nu är det måndag morgon. Ska till skolan snart. Den här veckan kommer bli lite stressig eftersom lärarn är frisk igen.. :S Har premiär på fredag så...
Kommer inte hinna träna så mkt som jag behöver/vill.:/
Igår hann jag ändå med det jag ville :) Sprang 24,5 km. Tiden på två mil blev 1 h och 49 minuter. Det var en bra tid för mig! Sprang ganska tidigt så när jag kom hem satte jag i mig två sojaburgare med fiberhamburgerbröd och MASSA ketchup (I love ketchup.. :S..) och ett par timmar efter det hade jag bodypump. Jag är så himla insnöad. yoga, bodypump och långdistans (samt ett och annat motvilligt intervallpass) är ALLT jag tränar. Man borde variera sig mer.. menmen.
Ny koreografi och låtar till pumpen iaf. Inget jättekul men. Jajaj
Solong nu ska jag till skolan
Hejhej! har också precis köpt riktiga träningskläder och visst är de sköna!! Och så känner man sig mycket proffsigare också.
Grattis i efterskott på födelsedagen. Smart av din mamma att ge bort själva shoppingen, dels är det roligt att kolla och välja, dels har mamor ofta usel smak.
Läser om dina svårigheter att äta ordentligt, och speciellt kommentaren att du inte kan äta ordentligt för att du ska ha tjejmiddag dagen efter kändes inte bra... förstör inte dina resultat med såna snurriga tankar, du går inte upp i vikt av en enda middag! Jag hoppas att du börjat med machine guns sportdryck! Eller saft åtminstone. Flytande energi brukar vara lättare att få i sig.
Tycker att ditt träningsprogram verkar väldigt allsidigt! smidighet, styrka och kondition. Yoga och bodypump är ju som varierat i sig, programmen är ju utformade för att gå igenom hela kroppen. Du verkar ju få väldigt bra resultat också. Grattis!
men som sagt: när du tränar så hårt måste du äta mycket! Och du behöver inte tänka att allting ska vara snor-nyttigt. Torkad frukt, nötter, gröt, lite glass ibland, stora härliga mackor med hommuos och groddar *åhhh jag tror jag ska bli vegan igen* lycka till!
ja man känner sig mycket proffsigare. En Av De Där Som Flyger Fram. Heh, nej men faktiskt har jag presterat bättre med tightsen istället för skavande mysbyxor och med träningsbehån istället för en misslyckad vanlig bh. (svårt att hitta träningsbh i 65e).
tack!:) A det var smart. Ja min mamma skulle väl ha gått på lindex och köpt kläder till mig om hon köpte istället för att jag fick välja. (:S)
Nej det där med middagen vet jag ju, egentligen. Just därför kan det vara så himla skönt att läsa eller höra av andra att det är ok. Att järnkollen på maten inte behöver vara så hårt hållen att man glömmer att leva ibland. Så tack!
Jag har faktiskt inte börjat med nån sportdryck än, känns knepigt, allt jag kan dricka när jag tränat är vatten. Knepigt nog. Jag mår lätt illa av söta drycker efter träningen. Men jag käkar nästan alltid en banan direkt på löppassen, räcker inte det för en eller ett par timmar frammåt?
´
Ibland försöker jag lära mig att "nyttigt" inte är detsamma som kalorisnålt och fettsnålt och sådär. Svårt att omvärdera tankar man gått och tänkt på i ganska länge.
Framförallt är det jobbigt att gå upp i vikt. För nu den senaste tiden har jag gått upp nästan ett kilo. Men måtten är desamma som innan, då har jag inte gått upp i fett? eller..? eller har fettet bara lagt sig längre in eller något.
I den här veckan har jag trots allt hunnit träna en del i motsats mot vad jag trodde. I måndags bara långpromenad. I tisdags intervallträning på löpband en mil (jobbigt)+ett bodypump-pass. I onsdags över en mil löpning på morgonen innan frukost. Tidigt tidigt och inget folk ute :) runt halv sex på morgonen och morgonsol! Igår genomförde jag min längsta distans Någonsin! Jag sprang över 28 km!:) Hade tänkt att springa 8km gånger 3 och sen hem, men jag bestämde mig för att springa milen efter att jag sprungit första varvet och sedan efter milen sprang jag 8 km till och sen hem (2km) det var ganska skönt, inte så jobbigt mer lite monotont då kanske, (jag måste skaffa en ipod eller mp3 eller ngt..)när jag kom hem gjorde jag ärtpesto på bröd och sedan blev jag helt dödstrött och somnade knall fall i en timma (sådär trött blev jag sist första gången jag klarade att springa 1,7 mil) Sedan vaknade jag och det var dags för bodypump. Lastade på vikter för alla muskelgrupper den här gången. Skitjobbigt men skoj!
Idag har jag bara gått 6 km men har haft två föreställningar, en klockan ett och en klockan sex. nu är jag trött men ska käka innan jag sover.
Imorgon hade jag tänkt att spring 23 eller 24 km. Får se vad jag orkar. :)
Hommous är JÄTTEGOTT!:)
Ojoj. Jag blev helt besviken på mitt gym idag eftersom de stänger klockan tre :(
I allafall. Jag hade bestämt att jag Inte skulle springa mer än 23 km när jag kom ut i spåren strax efter tolv. Jag sprang och sprang och solen började att skina och allt var så fint så jag var bara tvungen att springa längre än tänkt. Listen up nu, jag sprang 30,5 km. TRE mil och TREHUNDRA meter. Det var mitt mål till O K T O B E R. jag sprang 2,5 km längre än i förrgår. Det kändes helt ofattbart. Självklart var det en värdelös tid jag sprang på, strax under tre timmar. Men ändå. Det var stort.
Jag krubbade för glatta livet såfort jag kom hem. En banan mixat med fyra dl sojamjölk och kakao. En polarkraftextrem-dubbelmacka med honung på det (ja jag är en värdelös vegan jag vet - borde inte ens FÅ titulera mig vegan. Honung är mitt gift) :) Jag var helt skakig i benen iaf och nu känner jag mig lite krasslig och jag är livrädd för att bli förkyld.. FÅR inte bli förkyld - man kan vara förkyld i VECKOR, och jag kan inte ha träningsuppehåll så länge.. :S
Nu på kvällen har jag käkat säkert 150 gram pasta (okokt vikt) och massa sojafärssås. Jag börjar inse vikten av att krubba ordentligt om man vill springa 8 mil i veckan!
Idag när jag sprang tänkte jag på att jag nog skulle klara mig runt ett maraton, förvisso med skitkass tid, men iaf - i nuläget skulle jag klara mig runt. Nästa år ska jag ha en tid som jag ska klara mig under..!