Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Magrutor och kropps fett procent.

Från: Bästkusten
Registrerad: 2003-05-12

Är det vid någon speciell kroppsprocent som magrutorna börjar synas?

Jag har löptränat en hel del de senaste 6 veckorna, och innan dess mätte jag upp min kropps procent till 19,5%. Idag äter jag dubbelt så mycket som jag gjorde då och har under tiden rasat från 86 till 79 kg(30 år 186cm). Dock fösöker jag äta lite hälsosammare mat med framför allt proteiner.

Jag står inte ut 20 minuter på gym, men springer 20 km ofta(vilket jag gör med glädje).

På senare tid har jag även kikat en del i löpar tidningar, och konstaterat att många bilder de har på marathonlöpare så har löparna magrutor. Så jag började fundera på om man kan få magrutor av ren löpning, men efter att ha studerat denna site så verkar det som om magrutor är en del träning och mycket sträng diet.

Så till mina frågor:

1) Om man har stora magmuskler, på vilken kroppsfettprocent börjar magmusklerna framträda? Om man har små magmuskler, när börjar de framträda?

2) Många inlägg texter på denna site verkar antyda att anaerobisk träning+vila är minst lika bra eller till och med bättre fettförbränning än aerobisk träning?

3) Är träningverk efter anaerobisk/aerobisk träning bra eller dålig?

4) 24-72 timmars vila rekommenderas mellan att samma muskelgrupp tränas anaerobiskt. Gäller samma sak för aerobisk träning?

5) Hur mäter man lättast sin kropsfettprocent? Har vissa gym en sådan våg? Skall man köpa en egen våg, eller skall man köpa annan utrustning? Såg ett annat inlägg här med en link till site som hade lite olika alternativ.

Jag springer för närvarande 16-24 km ca 2 ggr/vecka och 4-5 km högtempo 2/ggr vecka (högtemp+långträning+vila, repeat)

Mvh Per

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Män brukar ha synliga magrutor vid en kroppsfettprocent på 7-8. Som vanligt är det hela rätt individuellt, en del personer kan ha synliga magrutor när de är "fetare" än så.

Anaerobisk träning typ styrketräning leder i allmänhet till en ökning i muskelmassa vilket aerobisk träning endast gör hos otränade individer. Efterförbränningen efter ett vanligt konditionsträningspass är mycket liten, medan efterförbränning efter ett styrketränings- eller HIIT-pass är rätt hög. Du bränner en del kalorier när du kör ett vanligt löppass. Lägg till styrketräning så kommer du även att ha en förhöjd förbränning under resten av dygnet.

3) Är träningverk efter anaerobisk/aerobisk träning bra eller dålig?

Varken eller. Träningsverk betyder bara att du har träningsvärk, det har ingenting att göra med hur träningen går. Vissa får aldrig träningsvärk, trots att deras resultat hela tiden förbättras.

4) 24-72 timmars vila rekommenderas mellan att samma muskelgrupp tränas anaerobiskt. Gäller samma sak för aerobisk träning?

Det beror på hur träningen är upplagd. Känn efter -- att ta en kortare löprunda dagligen borde de flesta klara av efter en tids träning.

5) Hur mäter man lättast sin kropsfettprocent?

Kaliper ger det bästa resultatet i den prisklassen som de flesta har råd med. En kaliper är en sorts tång som används för att mäta mängden underhudsfett. Man brukar mäta på tre eller sju olika ställen på kroppen. Ju fler mätpunkter, desto noggrannare resultat. Tyvärr verkar utbudet av kalipers vara rätt knapert i Sverige, jag funderar på att börja importera sådana i början av nästa höst.

De vågar som finns brukar i allmänhet inte vara speciellt exakta men duger bra för att mäta om man går upp eller ner i fettprocent -- vilket egentligen är det enda viktiga.

Registrerad: 2003-05-19

Långdistanslöpning är tyvärr inte ett bra sätt att få fram magrutor.

Under hösten tränade jag 1-2 löppass i veckan runt 20 km men framförallt körde jag styrketräning ungefär 5 ggr / vecka. Muskelökningen var inte speciellt kraftig, men jag hade ändå relativt tydliga magrutor. Vikt var ungefär 94 kg (21 år och 194 cm).
Nu till våren har jag allt mer tränat löpträning, från att i slutet på februari kanske sprungit 4-5 mil i veckan utspritt på tre pass till att för tillfället ligga på 7-8 mil i veckan utspritt på fyra eller fem pass. Jag väger nu runt 90 kg samtidigt som magrutorna har blivit betydligt mindre tydliga.

Vad som har hänt är alltså att jag har förbrännt en del fett men också ganska mycket muskler (vilket också märks när jag tränar styrketräning, jag är betydligt svagare). Saken är den att kroppen tyvärr lättare förbränner muskler än fett och det blir väldigt påtagligt när du springer i över 1 h (glykogenet i dina muskler är då slut och kroppen måste förbränna annat än kolhydrater). Så vill du ha magrutor ska du nog ägna dig åt annat än långdistanslöpning...
Å andra sidan propsar jag gärna för löpningen, det är enorm känsla att efter ett halvårs träning orka hålla samma tempo i 3 mil som man tidigare med möda klarade 5 km.

/Peter

Registrerad: 2003-05-11

Matti! Jag skulle gärna vilja ha siffror på den ökade förbränningen som räcker dygnet runt 1. efter löpträning och 2 efter styrketräning. Även om den är dubbelt så hög efter styrketräning jämfört med efter löpning kan det ju röra sig om rätt små mängder i sammanhanget. Hur mycket talar vi om på ett dygn i gram fett räknat?

Från: Bästkusten
Registrerad: 2003-05-12

Tack Awwan!

Jag styrketränar ogärna, men springer mycket gärna (Till skillnad från de flesta på detta forum)

Det som förbryllade mig var att jag kikat i en del nummer av "Runners World" och där har de flesta bilder på löpare magrutor. Och eftersom tidningen anses seriös så undrade jag om man kunde få magrutor med endast löpning, eller om det krävdes otaliga timmar på gym.

Men efter att ha läst flertalet inlägg här och på lite andra ställen, så har de nog valt löpare/"foto modeller" med omsorg.

Min slutsats:
Löpare kan om de äter rätt förbränna en hel del fett.
Vid låg fett procent(7-8%), och med tränade magmuskler (rätt tränat någon gång i veckan) uppträder magrutorna.
Fettrutor kan hos vissa personer redan börja framträda vid så hög fettprocent som 10%(Bra tränade muskler, och rätt gener)
Löpare som inte alls tränar magmuskler får således inga fettrutor.

/Per

Registrerad: 2003-06-03

Män brukar ha synliga magrutor vid en kroppsfettprocent på 7-8. Som vanligt är det hela rätt individuellt, en del personer kan ha synliga magrutor när de är "fetare" än så.

Anaerobisk träning typ styrketräning leder i allmänhet till en ökning i muskelmassa vilket aerobisk träning endast gör hos otränade individer. Efterförbränningen efter ett vanligt konditionsträningspass är mycket liten, medan efterförbränning efter ett styrketränings- eller HIIT-pass är rätt hög. Du bränner en del kalorier när du kör ett vanligt löppass. Lägg till styrketräning så kommer du även att ha en förhöjd förbränning under resten av dygnet.

Hej, Jag är ny här! Jag är 16 år och 190cm lång o väger 72kg. Tränar på gym 4 dagar i veckan. Magrutorna syns när jag spänner magen men inte annars. Hur kan jag träna magen på ett bättre sätt, så att rutorna syns mer när jag inte spänner magen? Jag har annars väldigt synliga muskler men rutorna ska synas mer.
jag kör sittups och en annan magövning på gymmet.

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

när du tränar magen är det samma sak där som när det gäller alla andra muskler på kroppen, överbelastning ger muskeltillväxt.

alltså gör övningar med mkt vikt och få reps.

Så om du ska göra situps effektivt så släng på vikt på bröstet när du kör.

finns säkert andra magövningar som är effektivare men jag vet inte vilka ;) jag är en newbie =)

Registrerad: 2003-06-03

när du tränar magen är det samma sak där som när det gäller alla andra muskler på kroppen, överbelastning ger muskeltillväxt.

alltså gör övningar med mkt vikt och få reps.

Så om du ska göra situps effektivt så släng på vikt på bröstet när du kör.

finns säkert andra magövningar som är effektivare men jag vet inte vilka ;) jag är en newbie =)

Ja, jag kör vanliga sittups och så har vi en maskin där man sitter o trycker ner en vikt som är i brösthöjd, det är ju samma sak som att köra sittups med vikt.

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

bra då =).. då borde dom nog komma fram snart ;)
kör få reps med tung vikt så dyker dom nog upp ;)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB