Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Frågor om GI

Registrerad: 2003-05-13

Hej!

Jag har just läst boken "Jag äter alltså blir jag smal" av M. Monignac. Har även beställt uppföljaren... Även Blodsockerblues och ett par andra av Fredrik Pauluns böcker slank med :o)

Har alltså tänkt mig att börja äta enligt Montignac (kolhydrater med lågt GI). Nu till mina frågor!

Eftersom vitt mjöl (vetemjöl, potatismjöl,majsena) har ett högt GI så undrar jag vad man kan använda istället? Tex om man vill reda såser etc.
Vad kan man använda istället för ströbröd i tex köttbullar för att binda ihop dem?

Till sist har jag en liten lista med diverse ingridienser som jag inte har lyckats hitta något GI för, kanske ni vet...

Glasnudlar
Bovete
Tofu
Bambuskott
Kokosmjölk
Dinkel
Quorn
Amarant
Sojafärs
Quinoa

Tacksam för svar!
Har ni något annat tips så tas det tacksamt emot!!!

Mvh
Margaretha

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Hej,
det är ingen större mening med att oroa sig över GI vid matlagning. Det som kanske inte så ofta nämns är att både fett och protein sänker måltidens glykemiska index. Det i kombination med att du antagligen inte använder speciellt mycket vetemjöl när du reder såser eller gör köttbullar (mjölet är inte huvudingrediensen) gör att du inte behöver leta efter någon ersättning till ditt vete- eller potatismjöl. ;-)

Eftersom vanliga sojabönor har GI 25 och konserverade sojabönor har GI 30 kan du nog anta att sojafärs har ett mycket lågt GI. Jag hittar inget GI för de övriga livsmedlen du nämnde. Tänk dock på att ett högt GI i sig inte gör någon tjock, det krävs ett överskott av kalorier för att man ska gå upp i vikt. GI bör användas som en riktlinje för varifrån man ska få i sig sina kolhydrater, men om man i övrigt äter bra är det ingen fara om det då och då smygr in sig lite snabbare kolhydrater i maten.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB