Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
knäböj är en riktig styrkeövning som tar mest på rygg.
Hur utför du dina knäböj egentligen?
Visst tar den på rygg, men nog är det benen som tar största smällen.
hehe kilen . ta kontakt med en personlig instriktör innan nått händer..
Hur utför du dina knäböj egentligen?
Visst tar den på rygg, men nog är det benen som tar största smällen.
Sorry, jag glömmer att ni kör byggarböj..
Riktiga knäböj tar på ryggen kolla in en styrkelyftare inga ben men JÄTTERYGG..
Jag "glömmer" ibland att själv tränat knäböj för benen i många år, det är intressant att start lite debatt.
Ps. Pt eller instruktör jag är båda dock självstudier Ds
Sorry, jag glömmer att ni kör byggarböj..
Du vet inte ett skit om hur jag utför mina böj så var inte så jävla nedlåtande.
Riktiga knäböj tar på ryggen kolla in en styrkelyftare inga ben men JÄTTERYGG..
Vad som är riktiga böj är ju en definitionsfråga.
Det djupet har mina böjar i alla fall.
Jag "glömmer" ibland att själv tränat knäböj för benen i många år, det är intressant att start lite debatt.
Vad vill du ha sagt med det?
Ps. Pt eller instruktör jag är båda dock självstudier Ds
Arbetar du som det?
Jag skrev NI, (menar många här) ej nedlåtande bara en definitionsform av ett specifikt utförande.
Med riktiga böj menar jag enligt tävlingsregler, inte per åsikt!
Det är inte djupet som avgör om det på rygg eller ben mest.
Att starta debatt kring träning gör att många åsikter kommer fram och läri oss nya saker.
Jag driver två gym i Göteborg ( www.aero.se ) och tränar kunder samt instruerar, när jag hinner
Dock så är detta ett område som den som gick en utbildning för tre å sedan idag är helt ute o cyklar om han/hon inte följer med i all debatt/undersökningar/tester/tränar själv/o.s.v. en utbildning inom området är bara ett skrap på ytan vad det gäller kunskap.
De utbildningar jag har tittat på har inte gett mig ngt som jag inte redan visste, de instruktörer/ PT jag anställt/träffat har alltid bett mig om hjälp pga av min långa erfarenhet.
Jag säger detta med en viss ödmjukhet då jag lär mig nya saker hela tiden och väldigt mycket kvar att lära eftersom det som gällde igår kan vara förkastat idag..
Faktum är att riktigt tunga benlyft, både böj och mark, tar enormt mycket på magen. Styrkelyftare som lyfter med bälte blir ofta förvånade när de testar "raw", då magen lägger av först. Korsryggen blir enormt belastad vid tunga knäböj också ja, beroende på vinkeln på överkroppen längst ner i lyftet, och faktum är att knäböj är därför egentligen inte den bästa övningen för att utveckla ben. Många styrkelyftare tränar idag mer step-up med ett ben i taget, då den övningen tar mer på benet och stärker höftmuskulaturen (vilket är bra för stabiliteten i knäböj).