Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Koffein i te

Registrerad: 2003-03-06

Är det någon som vet om det finns koffein i grönt- respektive örtte?

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

Är det någon som vet om det finns koffein i grönt- respektive örtte?

Grön- och örtte är rubriker och innehåller en oerhörd variation. Du kan hitta MER koffein i vissa gröna teer och örtteer helt utan koffein. Jag mins ett grönte som en kompis tog hem från Indien som hette något i still med "Mattite". Drack man av det teet, säg var morgon under en veckan tid, fick man ordentlig abstinens om man slutade. Fråga i affären där du köper ditt te mom koffeinet.

Örtteer som jag kan rekommendera är: Malva, är ilsket röt sägs innehålla C-vitamin. Kamomill, kramplösande (för magen) lite lugnande. Humle kraftigt lugnande samt min favorit Mynta.

Tack Forsman för ditt svar. Jag tycker om att ta en kopp te på kvällen, men har märkt att jag kan få lite svårt att somna. Jag har endast provat teerna typ Friggs. Jag ska testa något av dina förslag. Köper man dem på hälsokostaffär eller?

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

Tack Forsman för ditt svar. Jag tycker om att ta en kopp te på kvällen, men har märkt att jag kan få lite svårt att somna. Jag har endast provat teerna typ Friggs. Jag ska testa något av dina förslag. Köper man dem på hälsokostaffär eller?

Ja...Men där är de dyra. Mynta (t ex vattenmynta) kan du plocka själv vid ett vattendrag eller odla själv - växer alltså fritt i Sverige. Om du är ute efter humle (kraftigt lugnande) så vet jag strängt tagit inte vad det finns. När jag köpte det var det i lösvikt i en bashandel (grosist). Humle används vid ölframställning vet jag. Kolla nätet vet jag...?

Tack för tipsen!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB