Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag har nu under snart fyra veckors tid till punkt och pricka följt en diet som finns med i Fredrik Paulùns bok "Allt om fettförbränning". Förslaget han har i boken är på 14 dagar - men eftersom jag tycker att matschemat har funkat super för mig så har jag fortsatt. Men jag är lite orolig att min förbränning stannat upp lite, eftersom jag märkte resultat de första två veckorna, men sen dess har det stått still. Jag har ändå haft en "ätardag" i veckan, där jag har käkat nåt gott på restaurang, samt unnat mig godis.
Hur ska jag fortsätta med denna diet för att märka ytterligare resultat?? Kan det vara så att förbränningen har stannat upp, eller kan det vara så att det helt enkelt är för mycket energi för min kropp i dieten?? (Jag har ju fett kvar att ta av, så jag är inte "undernärd" på nåt sett. Har nu ca 22% i kroppsfett. Jag är 160 cm lång, väger nu 59 kg)
Dieten är på 1700 kcal per dag, normalt förbrukar jag ca 2000-2200 kcal per dag enligt de tester jag gjorde hos personlig tränare.
I övrigt tränar jag precis som jag gjort i flera år, två kondispass, två styrkepass, och tre morgonförbränningspass (55-80 min)i veckan. Så träningen har jag inte ändrat något. (Kan tyvärr inte öka på min träning mer än så här, pga en olycka för fyra år sen.)
Jättetacksam för svar!! Hej hopp!!
Hej
kan det vara så att det helt enkelt är för mycket energi för min kropp i dieten??
Det låter som den troligaste orsaken. Dieten bygger väl på att utövaren ska äta 1700 kcal per dag oavsett vikt och aktivitetsnivå? Problemet med en sådan fast kcalgräns är att den inte passar alla, vilket du har upptäckt. Eftersom du redan verkar vara i relativt bra form får du nog sänka kcalintaget med ytterligare 200-300 kcal för att fortsätta gå ner i vikt.
Det var ett tag sedan jag läste boken men jag har för mig att fettintaget för den dieten var rätt låg, typ 15E%? Om den uppgiften är korrekt kan det vara bra att höja fettintaget något till 20-25E% och sänka kolhydratintaget litet.
Ville bara säga tack till "Matti" för tipset jag fick ang min diet! Jag har tagit bort en hel del kolhydrater, samt lagt till lite mer fett i dieten. Det fett jag äter är nästan uteslutande "nyttigt" fett från typ lax, frön o bra olja. Kroppen satte igång att "tappa" igen inom ett par tre dar, o nu är jag inte så jättelångt från mitt mål! Det är så kul när man får credit för att man äter rätt, det gör det lätt som en dans att hålla fast vid en diet!
Tack igen för tipset, det var verkligen mitt i prick!!
O tack för en kanonbra sida, med massor av bra tips och inspiration!!
Det är långt ifrån ensam att dra den slutsatsen; Att dieten fungerar i 14 dagar och att kroppen därefter anpassar sig.
Vad du gör är ju att du försöker få kroppen att göra sig av med fett samtidigt som förbereder sig för svält, dvs. vill behålla så mycket fett som möjligt.
En svensk, Torbjörn Åkerfeldt (Uppsala universitet) har utvecklat en träningsmetod för detta, ABCDE (Anabolic Burst Cycling of Diet and Exersice) som innebär diet i tolv dagar följt av överätning i tolv dagar. Metoden i sig är utvecklad för bodybuilders som vill bygga muskler utan att lägga på sig fett men det finns även varianter för viktminskning.
Har ingen artikel att hänvisa dig till men jag tror Fredrik Paulun har skrivit lite om det på sin hemsida.
I övrigt verkar du ju göra rätt och äta lite mer fett vilket brukar sätta fart på fettförbränningen...