Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

rätt kost?

Registrerad: 2003-04-19

mål1: 2 grova mackor med leverpastej, skål al bran med banan, 1 ägg, 1 glas juice
mål2: en grov macka med ost och ett äpple.
mål3: pasta, ris eller potatis och nått kött eller fisk, 1 glas mjölk
mål4: en tallrik al bran , två knäcke mackor med ägg och leverpastej på. ett glas juice.
mål5: pasta ris eller potatis och fisk eller kyckling. 1 glas mjölk.
mål6: 1 dl havre (fiberberikad) och mjölk, ett glas multivitamin juice.

jag tränar fem dagar i veckan på gym. Nån som har några förbättringar på mitt mat schema? skulle va bra med lite tips o saker ja kan ändra. Tack på förhand
Niklas

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

mål1: 2 grova mackor med leverpastej, skål al bran med banan, 1 ägg, 1 glas juice
mål2: en grov macka med ost och ett äpple.
mål3: pasta, ris eller potatis och nått kött eller fisk, 1 glas mjölk
mål4: en tallrik al bran , två knäcke mackor med ägg och leverpastej på. ett glas juice.
mål5: pasta ris eller potatis och fisk eller kyckling. 1 glas mjölk.
mål6: 1 dl havre (fiberberikad) och mjölk, ett glas multivitamin juice.

jag tränar fem dagar i veckan på gym. Nån som har några förbättringar på mitt mat schema? skulle va bra med lite tips o saker ja kan ändra. Tack på förhand
Niklas

Ange alltid K Å L V (Kön, Ålder längd samt Vikt...)! Det är nämligen av avgörande betydelse!

Registrerad: 2003-04-19

15 år gammal snart 16
längd 1.86
vikt 78 kg

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

15 år gammal snart 16
längd 1.86
vikt 78 kg

Hej. Du får nog lite olika svar beroende på vem du frågar. Men vad är de för förbättringar som du är ute efter via kosten - vad vill du uppnå?

Mer muskler och mindre fett, är det så?

Jag vet inte men är mål 1 (t ex) frukost? Vidare, är då mål 3 lunch, samt 2 och 4 mellanmål?  Beroende på vad du vill uppnå så är väl din diet, sett från ett ”hälsoperspektiv”, rent allmänt sätt bra. Men jag skulle inte äta som du gör, eller kan inte göra det.

Jag skulle för det första minska ner på de enkla kolhydraterna (dock ej efter träning tillsammans med protein...) dvs skippa juicen helt samt minska ner på feta smörgåspålägg (ersätt leverpastejen med keso). Fört det andra öka på proteinintaget; Det vill säga ersätta juicen med minimjölk, t ex.

Vidare äta mycket, mycket mer grönsaker. Speciellt sk hårda grönsaker (och naturligtvis mjuka också...) som t ex: vitkål, morötter och rotkål. Det är dressingen de kommer an på om det är gott eller ej. Faktum är att jag, t ex,  nästan äter (volymmässigt) hälften av att min föda i form av olika ”grönsaker” samt försöker även se till att få i mig minst 3g protein (animalisk) per kg/kroppsvikt per dygn. 

Din ålder (samt att du är pojke...) avslöjar att du troligen är, eller kommer att bli, fullproppad med manligt tillväxthormon. Det är lite olika när själva ”boosten” kommer. Ha tålamod. Jag har vänner som på sin tid har kommit 3:a i SM (boddy bildning...) och som började träna i 13-års ålder och explosionen kom vid 19 år, men som sagt de är olika. De anaboliska effekterna vid min ålder är försumbara (39 år). Så du har framtiden för dig. Och glöm inte att: ”No pain, no gain”.

Vänligen Forsman

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB