Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Överskott på vitaminer??

Registrerad: 2003-03-06

Jag började för ett par månader sedan ta multivitamintabletter, MittVal Sport, två ggr dagligen (som burken anger). Dock så har jag troligtvis börjat äta bättre även vad gäller vanlig mat. Så min fråga är om det kan vara skadligt att få i sig mycket mer vitaminer än vad som är rekommenderad daglig dos?? Kan man exempelvis få mer fett i kroppen av det? Hämmar det muskeltillväxt?

Tacksam för svar!

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Hej!

Så min fråga är om det kan vara skadligt att få i sig mycket mer vitaminer än vad som är rekommenderad daglig dos??

Ja, fettlösliga vitaminer är skadliga i för stora mängder. Men det är inte så lätt att "överdosera" -- så länge som du inte tar mer än rekommenderad mängd av ditt tillskott är det ingen fara.

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

Jag började för ett par månader sedan ta multivitamintabletter, MittVal Sport, två ggr dagligen (som burken anger). Dock så har jag troligtvis börjat äta bättre även vad gäller vanlig mat. Så min fråga är om det kan vara skadligt att få i sig mycket mer vitaminer än vad som är rekommenderad daglig dos?? Kan man exempelvis få mer fett i kroppen av det? Hämmar det muskeltillväxt?

Tacksam för svar!

Hej!

Personligen är jag emot dessa "multivitamintabletter", som tillverkarna tjänar mycket bra på. Se i stället ser till att du äter ordentligt, så får du i dig allt som du behöver. Glöm bara inte att äta de sk "hårda grönsaker" som rotfrukter också.

Eventuellt överskott av vitaminer behandlas lite olika i kroppen. C-vitamin, te x, kan inte människokroppen lagra i kroppen, utan du pinkar ut överflödet – där av bristsjukdomen sjöbjugg. Råttor däremot klarar det utmärkt – där av logiken att  sjömän som åt råttor inte fick sjöbjugg.

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Tacksam för svar!

På Apoteket finns en liten broschyr om de olika vitaminerna och mineralerna. Mycket bra, för där står vad symptomen vid brist är, vad RDI är samt vad som händer vid för mycket.

Tror du kan hitta samma information på deras hemsida www.apoteket.se.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB