Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Protein

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-18

Hej!

Jag har nu styrketränat hårt i ungefär fem månader, och har medvetet väntat med att börja äta extra protein - då detta tydligen inte är att rekommendera om man inte har tränat ett längre tag. Nu däremot har jag införskaffat mig ett proteinpulver och ska börja äta/dricka detta imorgon.

Jag är därför lite nyfiken på hur jag ska fortsätta med den övriga kosten. Självklart ska man inte precis sluta äta, men är det meningen att man ska gå ned i övrigt kostintag då man äter extra protein, eller ska man kanske äta ännu mera?

Skulle uppskatta lite hjälp inom området.

/Calle

Kom på en liten fråga till som jag gärna skulle ha svar på. Det är nämligen så att i information till det protein jag har köpt - Hi-Whey - står att man kan ta detta två gånger om dagen. I så fall skall man äta det 1. på morgon direkt efter man stigit upp, samt 2. direkt efter träning.
Lite senare i broschyren står dock att man endast bör äta proteinet en gång om dagen - direkt efter träningen. Detta gör mig lite förvirrad. Hur ska jag göra med detta?

En annan fråga som jag har rör även denna intaget av proteinet. Det är nämligen så att jag simmar ungefär 45 minuter direkt efter varje träningspass. Ska jag trots detta ta proteinet efter själva styrketräningen och innan konditionspasset? Det verkar mest logiskt eftersom jag inte anstränger mina muskler så mycket vid simningen utan detta ökar mest min syreupptagningsförmåga, men jag ville bara vara på den säkra sidan.

/Calle

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Tjena

Proteinpulvret är ett tillskott. Du ska äta det utöver din vanliga kost. När du väljer att ta en drink beror på dig själv, det är vanligast att man tar en efter träningen (och äter lite snabba kolhydrater till det). Det finns personer som har svårt för att äta frukost på morgonen och för dem kan det vara bra att svepa en drink istället för att gå med tom mage på morgonen.

Du väljer själv hur ofta du vill ta pulvret. Det är ingenting magiskt med det, det är typ vanlig mat (i pulverform..). :) Pulvret tar givetvis slut mycket snabbare om du kör med två portioner per dag, så du kan kanske börja med att ta en drink efter träningen.

Ska jag trots detta ta proteinet efter själva styrketräningen och innan konditionspasset?

Ja, jag skulle göra det.

Hej!

Jag har fått råd ifrån flera olika håll att jag bör ta proteindrinkar så många gånger som upp till 5-6 gånger per dag. Detta för att se till att musklerna får tillräckligt med byggstenar för att bli större.

Kan detta verkligen vara rätt och riktigt? Är det inte risk att man helt enkelt går upp i fett om man äter så pass mycket protein som mellan 150-180 gram extra varje dag.

Jag tränar fem dagar i veckan - uppdelat på två pass där jag kör överkroppen tre dagar i veckan resp. underkroppen två - är 177 cm lång och väger ca 62 kg.

Mvh
Calle

Registrerad: 2003-04-23
Webbsida

carlbarl skrev:

Hej!

Jag har fått råd ifrån flera olika håll att jag bör ta proteindrinkar så många gånger som upp till 5-6 gånger per dag. Detta för att se till att musklerna får tillräckligt med byggstenar för att bli större.

Kan detta verkligen vara rätt och riktigt? Är det inte risk att man helt enkelt går upp i fett om man äter så pass mycket protein som mellan 150-180 gram extra varje dag.

Jag tränar fem dagar i veckan - uppdelat på två pass där jag kör överkroppen tre dagar i veckan resp. underkroppen två - är 177 cm lång och väger ca 62 kg.

Hej!
Kroppen omvandlar ytterst ogärna protein till fett. Sedan beror det inte alltid på hur mycket protein (som kanske kommer från lite olika håll...) som du äter, utan hur lätt kroppen har att spjälka ett vist sorts protein.

Det vet säkerligen bäst själva, men om jag får råda dig så skulle du se till att vila mer. Kör max 3 gånger i veckan; Glöm inte att styrketräning är STIMULANS för muskeltillväxt och att VILAN är muskeltillväxt.

Optimalt så räkna ungefär så här: 3-4g protein/kroppsvikt. I ditt fall 180-220 gram protein. Det senare beror på hur länge du har styrketränat. Men för en nybörjare så bör kanske 2gram protein/kroppsvikt vara OK?

Registrerad: 2003-04-23

Varför ska man inte börja med Protein innan man har tränat ett bra tag?

//Johannes

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB