Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Mer Proteinbars

Registrerad: 2005-04-14

Hejsan,

Här kommer ett tips på bra mellis, de blir ganska kompakta, men goda och ruggigt mättande. De är inte så söta, men jag tror nog att det är fler än jag, som vant sig av med att allt måste vara så sött jämt.

Proteinbars

300 g torkade sojabönor eller sojamjöl
300 g havregryn
100 g mandel
50 g frön
100 g linfrö
150 g torkad frukt
50 g kakao (använd 25 g istället för mindre fett)
100 g vassleprotein
80 g maizena majs-stärkelse
6 dl lättmjölk

- Om du använder sojabönor, kör dem i mixer ca 20 sekunder (håll för öronen)
- Kör mandel några sekunder i mixer
- Kör den torkade frukten några sekunder i mixer
- Blanda alla ingredienser förutom mjölk ordentligt
- Rör ner mjölken så att allt precis blir fuktigt
- Lägg bakplåtspapper på en plåt och stjälp upp smeten.
- Platta ut den till en stor fyrkant, ca 2 cm tjock
- Grädda 30 min i ugn 200 grader
- Skär upp 16 eller 20 bars, beroende på vilken storlek som önskas

Jag använde:
    fiberhavregryn
    sesam & solrosfrön
    torkade russin, fikon och aprikoser
    TwinLab Triple whey fuel, vanilj
    Jag hade hellre använt rismjöl istf Maizena, men har inte hittat det.

Vilket gav 20 bars á 80 g med i snitt:

15 g protein
21 g kolhydrater
8 g fett
7 g kostfiber
216 kcal

Eller 16 bars á 100 g med i snitt:

18.5 g protein
26 g kolhydrater
10 g fett
8.5 g kostfiber
268 kcal

Edit: lade till sojamjöl som option samt drog ned på kakao
Edit 2: Lade till 100 g linfrö, OBS! att näringsvärdena ej är omräknade efter edit (men de blir bara bättre)

Registrerad: 2004-04-01

Låter otroligt intressant faktiskt! Ska tame fan testa det. Med de näringsvärdenrna på 100 grammaren, då duger den som måltidsersättare va?
sen, vart får man tag i soyabönor? har letat utan att hitta :(

MVH/ Iron

sen torkad frukt, what is that?

vet att jag e stötig men när du skriver 50g frön, kan det vara linfrön?

MVH/ Iron

Soyabönor finns på Konsum och på hälsokostaffärer. Kan vara bra att blötlägga dem över natten så att de inte blir så gasbildande. :)

ang. frön och frukt kan du använda vad du vill. Men som jag skrev:

Jag använde:
fiberhavregryn
sesam & solrosfrön
torkade russin, fikon och aprikoser

Jag använde fröna för att få lite bra fetter, inbillar mig att linfröna inte ger nämnvärt fett om de är hela och att fettet härsknar om du använder malda som inte konsumeras direkt. Du kan ju oxå stoppa i valnötter istf mandel för omega-3 och psylliumfrön för fibrerna.

Grejen är att du kan stoppa i vilka nyttigheter eller gottigheter som helst. Det viktiga är att du använder maizena eller rismjöl + vätska för att binda ihop det.

Bara att experimentera!! :)

Från: Härnösand
Registrerad: 2004-07-21

Dina bars borde funka riktigt bra som mellan mål. typ mellan middagen och kvällsproteindrinken, eller innan träning

Ska testa. tack för tipset

// MagnuM

Registrerad: 2005-06-15

Kör du sojabönorna helt torra ellet har du blötlagt och kokat dom först?

Mvh,

juman

Registrerad: 2005-06-15

Läste receptet en gång till och förstod att du använda bönorna torra... :) Men nu har jag provat och har dom i ugnen. Dock blev det ingen smet att platta till vill jag påstå utan den blev mer som en sockerkakesmet. Dvs ganska rinnig så jag tog det hel i en form istället så får vi se om den tar ihop eller bara blir att slänga ner den e klar...

Den tog faktiskt ihop och blev riktigt bra... dock inser jag nu att jag helt glömde av havregrynen vilket kan förklara att den blev så simmig. Blir fler försök senare :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-05-10

Någon som har förslag på vad man kan ha i sina protein bars om man inte har protein pulver? Så att protein mängden blir lika stor ialla fall.

Från: Guldkusten
Registrerad: 2004-07-03

Sojamjöl kanske, fast det lär inte smaka så gott.

Köp dig ett proteintillskott istället.

Från: Borås
Registrerad: 2004-08-01

nån som har nått förslag på hur man gör om man vill ha yogurt överdrag på barsen?

Sojamjöl kanske, fast det lär inte smaka så gott.

Köp dig ett proteintillskott istället.

Körde detta recept med sojamjöl igår. Det blev riktigt bra, fast lite kladdigare att "baka" ut. Smaken var det absolut inget fel på.
Jag drog även ner kakao-mängden till hälften för att få ner de dåliga fetterna till ett minimum.

Registrerad: 2005-06-16

Hej!
Undrar bara Twinlab's Triple whey fuel, vad är det för protein i det. Har läst på deras hemsida och i deras katalog men kan inte direkt få ute något av det. Kasein och vassle? %?
Tack på förhand Fredrik

Registrerad: 2004-06-24

Det här smakade ju kanon. Körde med rismjöl också. Imponerand över hur jäkla mättande de blev, haha!

Tack för receptet, Madog!

Registrerad: 2004-06-24

Tips: Ta lite smör och ost på (om man inte är kinkig), och käka som frukostbröd! Smakar super :)

Registrerad: 2004-06-17

Jag använde russin, sesamfrön (skalade) och krossade linfrön, samt endast 5  1/2 dl mjölk och ca 250g havregryn, men mina bars känns rätt torra. Vad kan jag ha gjort för fel?
De var dessutom i ugnen endat 25 minuter (istället för 30).

Vad tror ni förresten om att ha i lite lätt-kesella för krämighet typ (typ en burk +/- ?)?

Och ni som prövat med sojamjöl i , vad har ni ersatt med det? eller har ni bara lagt till lite? och isåfall, hur mycket?

Jag bytte bara ut sojabönor mot samma vikt sojamjöl rakt av.

Lätt-kesella låter intressant att ha i, kanske lite svårt att blanda. JAg får testa det nästa gång.

Registrerad: 2004-06-17

Madog, vad tror du om att öka mängden vassleprotein, typ dubbla den? eller blir smaken/konsistensen konstig då?
tror du man kan ha i hela russin,eller måste de mixas först? kan man byta lättmjölk mot minimjölk?
har du provat med lätt-kesella än förresten? isf, hur blev det?

Ja, ja, ja, ja och på sista frågan svarar jag "Nej" (har inte testat Kesella). :)

Jag tror man kan experimentera hur som helst, mitt recept kan vara en bra grund om man gillar konceptet.

Från: Malmö
Registrerad: 2005-08-23

Mycket goda blev dom. Tack :)

Registrerad: 2005-09-07

haha mums

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-10-04

Ja, där fick man verkligen något att snaska på, verkligen ett bra recept, signe dig Madog.

Ska man frysa dem, eller hur länge klarar de sig i kylen, det är ju mjölk i...

Henkis,

mina brukar ligga 2 veckor i kylen (tills dom tar slut) utan problem. Medelst frysning bör hållbarheten ökas betydligt. :)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

En sak bara, råa/halvråa baljväxter (torkade inkluderat) innehåller s k lektiner och trypsininhibitorer, vilka kan påverka näringsupptaget negativt.  Att använda sojamjöl istället för torkade sojabönor borde därför vara att rekommendera.

Jo, jag vet. Frågan är bara om de räknas som råa efter bakning i ugn, eller om bönorna måste kokas för att de skall försvinna?

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB